Kategoriat
Ravinto

Hiilihydraattikammo

Aiemmin otsikoissa ja ruokapöydissä pyörinyt karppausinto on nyt muuttanut nimeään ketogeeniseksi. Kuulostaa kyllä tieteellisemmältä, mutta samaa asiaa.

Itse aikoinani sain potkun painonpudotukselle vähähiilihydraattisen ruokavalion reseptikirjoista, mutta takaraivossa kuitenkin tuolloin nakutti koulutuksen pohjalta saadut ravinto-opit. Kaikenlaista kokeiltuani voin kertoa, että periaate keto- ja karppaus ja mikä lie -dieeteissä on hyvä, mutta harva jaksaa rajoittaa ruokavaliotaan iäksi ellei siihen ole terveydellistä syytä eli jotain sairautta. Kyllä ihminen vain loppujen lopuksi on niin mukavuudenhaluinen.

Sen sijaan, että hiilihydraatteja lähdetään välttelemään niin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, mitä hiilihydraatteja ateria sisältää. Tärkeimmät hiilihydraattilähteet ovat marjat, hedelmät, vihannekset, juurekset ja täysjyväviljatuotteet.

Jos lautaseltasi löytyy usein vain pastaa tai riisiä, niin suosittelen vaihtamaan sen täysjyväversioon ja korvaamaan puolet kasviksilla. Laita niitä vaikka sinne joukkoon. Ja joskus ne voi vaihtaa kasviksiin kokonaankin, kuten alla olevassa kuvassa.

Riisi korvattu kesäkurpitsalla

Välipala voi kiireisellä kaverilla olla suklaata ja pullaa, niin parempi versio olisi kyllä vaikka omena ja pähkinät. Pienillä muutoksilla on iso vaikutus.

Minä puhuisin siis hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta, millä tarkoitan sitä, että niitä ehdottomasti syödään, mutta niiden lähde on ravinnerikas ja kuitupitoinen.

Miten kasviksia lisää ruokavalioon?

  • Lisää sämpylätaikinaan porkkanaraastetta.
  • Kokeile keittoihin juuresten tilalle kukkakaalia, paprikaa, purjoa, kesäkurpitsaa.
  • Lisää kiusauksiin perunan lisäksi muita juureksia.
  • Lisää perunamuusiin muita juureksia.
  • Tee perunamuusin sijasta kukkakaalimuusia.

Yllä olevilla vinkeillä saat monipuolisuutta perusateriaan ja ihan uusia makuelämyksiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *